BLOG

Interessante artikelen om kennis te delen.
Cashflow managen in crisistijd
9 september 2021

“In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Een waarheid als een koe: er kunnen ernstige zaken gebeuren die je als ondernemer niet voorziet. Als je een crisis, zoals de huidige C-crisis wilt overleven, moet het fundament van je bedrijf overeind blijven staan. Je moet allereerst weten of je bedrijf rendabel is en winst maakt. Daarna ga je sturen op cash.

LEES MEER
Maak van de crisis een wegomlegging in plaats van een afslag
9 september 2021

We leven momenteel in een uitzonderlijke tijd met ongekende uitdagingen en kansen. Dit geldt voor iedereen en zeker voor ondernemers. Wat doet de C-crisis met omzet en klanten? Kunnen jouw medewerkers thuis werken? Kan ik voorzien in een 1,5 meter situatie op mijn werk creëren of zijn andere maatregelen nodig? Moet ik uitstel vragen voor de afdracht van BTW en loonbelasting?

LEES MEER

Cashflow managen in crisistijd

9 september 2021.

"In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Een waarheid als een koe: er kunnen ernstige zaken gebeuren die je als ondernemer niet voorziet. Als je een crisis, zoals de huidige C-crisis wilt overleven, moet het fundament van je bedrijf overeind blijven staan. Je moet allereerst weten of je bedrijf rendabel is en winst maakt. Daarna ga je sturen op cash. Zeker op het moment dat een bedrijf in zwaar weer komt, is liquiditeit het allerbelangrijkste. Als je de rekeningen niet betaalt, kun je failliet gaan. En er zijn maar twee schuldeisers nodig om een aan te vragen. Je moet weten of je aan het eind van deze en volgende maand en de maanden daarna nog geld op de bank hebt staan.

Sturen op cash
Je kijkt vanuit de huidige situatie m.a.w. hoeveel geld staat op je zakelijke rekening naar de toekomst. Wat komt er de komende weken of maanden binnen, hoeveel gaat eruit en hoe ontwikkelt je banksaldo zich?
In de onderste regel zie je hoeveel geld er aan het einde van iedere periode (week als je dit per week invult of maand als je dit per maand invult) op de zakelijke bankrekening staat.

  1. Saldo is positief: de eerste voorzichtige conclusie dat je het (voorlopig) redt qua cashflow.
  2. Saldo is positief maar dalend: je teert in op je reserves. Dat hoeft geen ramp te zijn, want daar zijn reserves voor, maar als de periode met een dalend saldo te lang duurt, ga je alsnog de negatieve getallen in. Je moet de situatie dan heel sterk gaan monitoren zodat je op tijd in actie komt.
  3. Een negatief saldo: er ontstaat een liquiditeitstekort. Als je een rekening courant hebt bij de bank, kun je mogelijk tot een bepaald bedrag ‘rood’ staan. Maar een negatief saldo impliceert dat je geld wil uitgeven dat er niet is. En dan moet je nu direct in actie komen. Er zijn in essentie vijf mogelijkheden:
  4. Kosten reduceren
  5. Werkkapitaal, geld dat vastzit in voorraden, debiteuren en crediteuren vrij maken
  6. Externe (overheids-)hulp (bijstand, lening, subsidie)
  7. Omzet verhogen
  8. Stoppen met je bedrijf

Wees alert, accepteer hulp

Uiteraard kun en moet je zelf met deze punten aan de slag gaan. Maar wacht alsjeblieft niet te lang met het inroepen van hulp. Trek aan de bel! Buitenstaanders kijken met een frisse blik naar jouw situatie. STEMDA ondersteunt je graag met deze keuzes. We kunnen je uitdagen, kritisch bevragen of nieuwe inzichten geven.

Maak van de crisis een wegomlegging in plaats van een afslag

9 september 2021.

We leven momenteel in een uitzonderlijke tijd met ongekende uitdagingen en kansen. Dit geldt voor iedereen en zeker voor ondernemers. Wat doet de C-crisis met omzet en klanten? Kunnen jouw medewerkers thuis werken? Kan ik voorzien in een 1,5 meter situatie op mijn werk creëren of zijn andere maatregelen nodig? Moet ik uitstel vragen voor de afdracht van BTW en loonbelasting?
Kortom, waarschijnlijk zit je hoofd vol met vragen en onzekerheden. En dat kan vermoeiend zijn.

Uiteindelijk wil je grip op de gang van zaken, rust in het bedrijf en in je hoofd. “Never let a good crisis go to waste!”, zei Winston Churchill ooit. Hoe zorg je er als ondernemer juist nu voor dat je urgente (crisis-)problemen oplost en tegelijkertijd bouwt aan de toekomst van je bedrijf? Hoe hou je grip op de toekomst van je bedrijf? Sterker nog, hoe ga je nog beter presteren en meer winst maken?

In een reeks van blogs beschrijven Eric Drossaert en Patrick Tullemans, winstadviseurs bij Stemda Consultancy, de stappen die jij kunt zetten om:
  1. jouw mensen mee te nemen met een inspirerende visie op weg naar continuïteit en groei
  2. te zorgen voor voorspelbaarheid, ook in onvoorspelbare tijden
  3. jouw bedrijf voor te bereiden zodra de business weer aantrekt
  4. en bij alles wat je doet zorgen voor een optimale cashflow.


We leggen uit hoe je je strategie aanscherpt en vertaalt naar de operationele zaken waar je dagelijks op stuurt. Hoe neem je jouw organisatie hierin mee zodat je uiteindelijk cash genereert en winst maakt. Want geld is onmisbaar voor je bedrijf, zoiets als zuurstof voor jouw lichaam. Geld is de brandstof voor jouw bedrijf die het mogelijk maakt om te investeren en jouw medewerkers loon te betalen.

“Omzet is ijdelheid, winst is gezond verstand en cash is de realiteit”. Omzet is niet het belangrijkste cijfer op de resultatenrekening. Je moet immers belasting, leveranciers en andere kosten betalen. Die fraaie omzet moet uiteindelijk wel tot winst leiden.

Een mooi of liever, verkeerd voorbeeld lazen we op WIJLIMBURG.NL. Het Kronenbergse installatiebedrijf Montair Process Technology dat een project scoorde van 27 miljoen euro. Uiteindelijk leverde dit project geen 4 miljoen euro winst op maar 2,4 miljoen euro verlies.

Mooie omzet, maar toch …. failliet.

Hoe manage je winst? En welke maatregelen kun je nemen om je cash positie te versterken?
Dit is het onderwerp van de volgende bijdrage.
STEMDA CONSULTANCY
Home
Diensten
Over Stemda
Voor wie
Kennis delen
Contact